Szyba zespolona

 

Szyba zespolona co to jest ?

Szyba zespolona to wynalazek który na początku miał całkiem inne zastosowanie niż umieszczanie jej w oknie. Pomysł na szybę zespoloną przyszedł wraz z próbą modyfikacji kolektorów słonecznych. Jak wiadomo kolektory słoneczne w pierwszej swojej wersji były zwykłymi rurkami które były wystawione na działanie promieni słonecznych. Ktoś jednak pomyślał że gdyby tak zamknąć te rurki w skrzynce która miałaby się nagrzewać na słońcu, to można by uzyskać ciepło nawet w zimie. Problemem był w zbyt dużej przepuszczalności ciepła przez zwykłą pojedynczą szybę. Konstrukcja polegająca na zastosowaniu dwóch szyb z kieszenią powietrzna miała wadę w zbyt małym nagrzewaniu komory z rurkami. W końcu postanowiono zespolić dwie szyby ze sobą pozbywając się w ten sposób komory powietrznej. I to był strzał w dziesiątkę. Uzyskano znacznie większy stosunek wytrzymałości na utratę ciepła przy czym nie utracono siły promieni słonecznych gdyż nie trafiały na żadną przeszkodę taką jak komora powietrzna.

 

Szyba zespolona to dwie warstwy szyby które są ze sobą zespolone. Wydaje się że niby nic a tak naprawdę osiągamy pewne unikalne cechy. Szyba zespolona ma tą wartość iż gdy padają na jej powierzchnię promienie słoneczne z łatwością przenikają przez jej warstwy. Natomiast ciepło które zostaje wytworzone po przeniknięciu już nie ma takiej łatwości w ucieczce gdyż szyba zespolona stanowi mocniejszą barierę dla ciepła niż standardowa szyba używana w systemach okiennych w obecnych budynkach.

 

Wprowadzenie szyby zespolonej do produkcji okien ma głównie względy zamiany właściwości okna. Do tej pory okno było odbierane jako forma przepuszczania promieni słonecznych do wewnątrz oraz jako element konstrukcyjny przez który ucieka najwięcej ciepła podczas zimy. Po wprowadzeniu szyby zespolonej w konstrukcji okna skrzynkowego uzyskujemy dodatkową naturalną barierę z cieplejszego powietrza które jest zamknięte w skrzynce okna. Tak podgrzane powietrze jest znacznie lepszą barierą dla zimna niż konstruowanie kolejnych warstw szyb z kolejnymi kieszeniami powietrznymi.

wróć